MARS

 
火星、それは血の色?それとも狂気じみたばか騒ぎのアイコン?MARS はあまり有名じゃないかもしれない。私が知ってるところでも背景の写真の33Cmシングル"3E/11,000VOLTS" ぐらいしかレコードをみたことがない。でもこのレコードには無視しきるにはあまりにも鮮烈なイメージがある。78年 ZE Recordsから発売されたこのレコードではあるいは、この後の No New York の時代に通じるものかもしれない。(いやそういえば彼ら自信もそのあたりのバンドといったほうがいいのかもしれない、私が知らないだけか?)
 
たとえば...何気なしに弾きむしるギター...うだるような暑さにうんざりしたようなボーカル...単調に繰り返されるビート... それは同時代の Suicide のバンド版といった感触か?
 
ところで最近三浦くんから、MARSのライブ・テープを貸してもらった。驚いた事にかなり熱い。やっぱりN.Y.パンクもライブじゃ叫んでる。そして僕らは時間を滑り落ちた。
 
みやたけさんからメールで情報が届いきました。 
MARSについて、気付いた点を記しておきます。 
  1. MARSは、NO NEWYORKにも入っています。
  2. MARS名義のレコードとしては、ZEのシングルのほかに、「MARS EP」というタイトルの12インチシングルがあります。Lust/Unlustというレーベルからでています。他に、上記のレコードをまとめた「MARS 78」というレコードも出ています。
あと、確か最近ライブ盤が出ているはずです。Lust/Unlustのレコードは、ZEのとは結構感じが違っていて、結構ノイジーです。
 
 
という訳でさがしてみると、ATAVISTIC から96年に 78+ ってアルバムが出ていました。こいつはすごいぜ! 
3.E
11.000 VOLTS
TUNNEL
HELEN FORSDALE
PUERTO RICAN GHOST
THE IMMEDIATE STAGES OF THE EROTIC
MONOPOLY
CATS
CAIRO
HAIRWAVES
OUTSIDE AFRICA
SCORN
N.N.END
 
To the uninitiated, Mars may sound like listening to a laundromat magnified. That's because every instrument is making a sound, but who is making which sound? Instead of one direct sound or beat the music travels in at least 3 different directions, speeds of rhythm making a totally orbital sound, one that never really enters the ear instead spinning around the head. At times it sounds like tortured children singing in 7 different tongues. Sumner Crane uses the guitar more as an extension of his frustration and bottled paranoia than as a rhythm instrument. His neat piercing vocals range from depicting a story of boyhood torment(still to outgrow immaturity) to complete assuredness that the other side of maturity is more gruesome than infantilism. Chna Burg plays guitar more as a subliminal means of brain torture creating high pictched sounds which have sent many a face to squirm, as something best described as earwaves(electro ear shock)pierce the brain. Her voice creeps into your ear like a horrible secret too terrifying to tell. Thir music catches you off guard. It's frightening, bordering on creepy. The kind of fear you get when you're home alone and hear soft footsteps on the cellar stairs. It's deliberate fear, the kind that hits you in the left side of your brain and makes you see shadows out of the corner of your eyes. 
Stella Doon
(aka Lydia Lunch, 1977)