Nico was one of the most fascinating and mysterious women of the multimedia revolution of The Sixties, and long
after that till the present day. She was born on October 16th, 1938, in Cologne, in Nazi controlled Germany. At
the age of two she was taken to the little town of Spreewald on the outskirts of Berlin where she lived together
with her mother and grandfather, a railway man, through the end of World War II. Her father died in a concentration
camp. |
Nico は60年代のマルチメディア革命においても、また長い時を経た今という時代においてさえ同様に、とても魅惑的でミステリアスな女性である。彼女は1938年10月16日(*1)ナチ支配下のドイツ、ケルンに生まれたが、2歳の時ベルリン郊外のSpreewald
にある祖父の家に母と一緒に疎開している。鉄道員であった父親は第二次世界大戦中に強制収容所で死亡している。 |
Fleeing from the Russian occupation in 1946, mother and daughter wound up in the ruined American Sector of Berlin
where Christa (Nico's real me is Christa P?ffgen) worked part-time as aseamstress. She was sent to school till
she was 13 years old, then took a job selling lingerie. After a year, her mother found her work as a model with
a Berlin fashion house. |
1946年、ロシア(旧ソ連)のベルリン占領から逃れた母と娘はアメリカ軍が駐留している荒れ果てた西ベルリンに閉じ込められるが、そこでChrista(Nico
の本名) はお針子のパートタイムを始める。13歳まで学校に通った後彼女はランジェリーの売り子の仕事を見つけるが、数年後にはベルリンのファッション・ハウス(ブティック?)のモデルの仕事を得ていた。 |
At 15 she was sent to the Isle of Ibiza on assignment and met the photographer who gave her the name Nico after
a recently departed boyfriend of his, called Nico Papatakis. Later on she also met him as the owner of a night-club
in Paris. At Ibiza Nico began a lifelong nvolvement with the isle. On holidays at a friend's villa in Rome, Nico
was invited to the set of La Dolce Vita. Fellini noticed her standing off in a corner and offered her a sizable
role in the film on the spot. It was 1959. |
15歳の時彼女はイビサ島(地中海西部、パレアレス諸島西端の島(*2))に仕事で出かけるが、その時の写真家が彼女に彼のしばらく会っていない
Nico Papatakis という友達の名前から彼女にNico と名乗ってはと薦める。(後に彼女もやはりパリでナイトクラブを経営するこの男と出会うこととなる
(*3)) イビサ島にかなり足止めとくった後、休日にローマの友達の貸し別荘に遊びにいったのだが、その時
Nico はフェリーニ監督の「甘い生活(La Dolce Vita)」の撮影現場にしょうたいされ、結局いくつかのシーンに出演することになった。1959年のことである。 |
Her reputation grew and she and her mother left for Paris where Nico was signed to a much larger modeling agency.
Soon her picture was appearing in magazines and commercials all over the world. Paris was her home for the next
five years, with frequent holidays in Ibiza. |
彼女の評判が広がるにつれて、Nico はより大きなモデル・エージェンシーと契約するために母親と一緒にパリへと引越し、すぐに世界中のCMや雑誌などを飾ることになる。その後5年間パリは彼女のホーム・タウンとなるが、時々は休日にイビサ島に出かけている。 |
In 1960 Nico went to New York to model and enrolled in Lee Strassberg's Method School, joining the same class as
Marilyn Monroe, in preparation for a career as a serious actress. In 1962 she had a big role in a French movie
called Strip-tease, where she did an act with a doll on stage at a club. |
1960年 Nico はモデルの仕事でニューヨークに行くが、同時に Lee Strassbers のMethod Schoolに入学し、女優としての勉強を始める。(この時同じクラスにはマリリン・モンローも在籍していた)。1962年彼女はフランス映画
Strip-tease で彼女はステージ上での人形の役をいとめる。(*4) |
In 1964 she met Brian Jones, through him she met Stones manager Andrew Loog Oldham, and made her first record for
his Immediate label: I'm Not Sayin, a Gordon Lightfoot song, produced by Jimmy Page. |
1964年に Brian Jones に出会った彼女は、彼を通して Stones の(当時の)マネージャー Andrew Loog Oldham に紹介される。そして彼女は最初のレコードを
Immediate レーベルからリリースすることになる。 I'm Not Sayin というこの曲は Gordon Lightfoot 作で、プロデュースは
Jimmy Page が担当した。 |
Returning to New York later in 1964, Nico went back to work as a model and landed a job singing at the Blue Angel
Lounge on 55th Street (all drinks 85c). She had an affair with French actor Alain Delon, whom she had met in Italy
in 1962, and had a child . Nico called the boy Ari. In that period everybody wanted to know that mysterious blonde
girl, and gave her short but complete adoration. |
1964年後半にニューヨークに戻ってきた Nicoはモデルの仕事に戻るが、同時に55番街通りの Blue Angel Lounge(ドリンク全て85セントの店)で歌う仕事もスタートさせている。彼女はフランスの男優アランドロンとの恋愛事件を起こしている。最初にドロンと会ったのは
1962年イタリアであったが、彼女は Ari という名の男の子を産んでいる。短い期間ではあるが、マスコミはこぞってこの金髪のミステリアスな少女に興味と崇拝のまなざしを向けた。 |
Afterwards in Paris, Nico met Bob Dylan who urged her to pursue her career as singer and gave her a song: I'll
Keep It with Mine, later recorded on the solo debut-album Chelsea Girl. Dylan wrote her a tribute on his album
Blonde on Blonde called Visions Of Johanna, later he introduced her to Andy Warhol who began to feature her in
his and Paul Morrisey's experimental films. |
パリを離れて後、Nicoは彼女をシンガーとしての才能を目覚めさせた Bob Dylan とであう。彼は後に Chelsea Girl に収録される曲
I'll Keep It with Mine を彼女の為に書いている。また自身のアルバム Blonde on Blonde に Visions Of Johanna という題で彼女への賛辞を書いてもいる。
そして後に Paul Morrisey の experimental films の為にNico を Andy Warhol に紹介したのも彼であった。 |